Αφόρητο το βάρος των δημοσίων δαπανών
Δημοσιεύτηκε: Πέμ 15 Οκτ 2009, 09:14
Η κυβέρνηση Παπανδρέου προσπαθεί να αναπτύξει δημιουργικές πρωτοβουλίες για το νοικοκύρεμα των δημοσίων δαπανών.
Τα τελευταία χρόνια σημειώθηκε δραματική αύξησή τους, γεγονός που οδήγησε σε δημοσιονομικό έλλειμμα-ρεκόρ 12%-13% του ΑΕΠ και στην υπερχρέωση της χώρας.
Ανελέητη αύξηση
Ο κ. Καραμανλής κέρδισε τις βουλευτικές εκλογές του 2004 υποσχόμενος μεταξύ των άλλων μείωση των δημοσίων δαπανών κατά 10 δισ. ευρώ το χρόνο. Είχε τη δυνατότητα να το επιτύχει, γιατί η αύξηση των δημοσίων δαπανών το 2002 και το 2003 είχε σχέση με την προετοιμασία των Ολυμπιακών Αγώνων. Τελικά, κινήθηκε προς την αντίθετη κατεύθυνση. Οι ετήσιες δαπάνες του Δημοσίου αυξήθηκαν από κάτι λιγότερο από 35 δισ. ευρώ σε κάτι λιγότερο από 65 δισ. ευρώ.
Η φοβερή σπατάλη χρηματοδότησε την επέκταση του κομματικού κράτους και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Εκεί που μας κατάντησαν οι κυβερνήσεις Καραμανλή, είναι πρακτικά αδύνατο να συγκεντρωθούν τα αναγκαία έσοδα για να καλυφθούν οι δημόσιες δαπάνες. Είναι χαρακτηριστικό ότι η διοίκηση της Τράπεζας της Ελλάδος παραδέχεται πως το δημοσιονομικό έλλειμμα θα ξεπεράσει το 12% του ΑΕΠ το 2009, ενώ η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ βάζει ως στόχο -που είναι δύσκολο να επιτευχθεί- την «υποχώρηση» του ελλείμματος στο 9% του ΑΕΠ το 2010. Σε απλά ελληνικά, οι σπατάλες των κυβερνήσεων της ΝΔ έριξαν έξω τα δημόσια οικονομικά και η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ δεν ξέρει πώς ακριβώς θα αντιμετωπίσει την κατάσταση.
Πρώτα βήματα
Η κυβερνητική ηγεσία παίρνει πρωτοβουλίες που έχουν και μία συμβολική διάσταση, για να δημιουργήσει σιγά σιγά τις προϋποθέσεις για τη δραστική μείωση των δημοσίων δαπανών. Η συζήτηση για τη μείωση του αριθμού των κρατικών αυτοκινήτων, που άνοιξε ξανά με πρωτοβουλία του υπουργού Εσωτερικών κ. Ραγκούση, ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του ’70 χωρίς πρακτικό αποτέλεσμα. Όσο συζητάμε τόσο αυξάνονται ο αριθμός των κρατικών αυτοκινήτων και η σχετική σπατάλη.
Χωρίς αποτέλεσμα είναι και ο δημόσιος προβληματισμός που έχει αναπτυχθεί γύρω από τον αριθμό των αστυνομικών που φρουρούν κυβερνητικά και κρατικά στελέχη και διάφορους «επώνυμους» του δημόσιου βίου. Νομοθετικές ρυθμίσεις και αποφάσεις που υποτίθεται ότι θα απελευθερώσουν μεγάλο αριθμό αστυνομικών από καθήκοντα αυτού του είδους για να τεθούν επιτέλους στην υπηρεσία του πολίτη δεν έχουν λύσει το πρόβλημα.
Ο κ. Παπανδρέου και οι συνεργάτες του κινούνται στη σωστή κατεύθυνση με γρήγορο ρυθμό. Θα πρέπει πάντως να γνωρίζουν ότι αυτού του είδους οι πρωτοβουλίες κρίνονται από τους πολίτες με βάση το τελικό αποτέλεσμα.
Τα τελευταία χρόνια σημειώθηκε δραματική αύξησή τους, γεγονός που οδήγησε σε δημοσιονομικό έλλειμμα-ρεκόρ 12%-13% του ΑΕΠ και στην υπερχρέωση της χώρας.
Ανελέητη αύξηση
Ο κ. Καραμανλής κέρδισε τις βουλευτικές εκλογές του 2004 υποσχόμενος μεταξύ των άλλων μείωση των δημοσίων δαπανών κατά 10 δισ. ευρώ το χρόνο. Είχε τη δυνατότητα να το επιτύχει, γιατί η αύξηση των δημοσίων δαπανών το 2002 και το 2003 είχε σχέση με την προετοιμασία των Ολυμπιακών Αγώνων. Τελικά, κινήθηκε προς την αντίθετη κατεύθυνση. Οι ετήσιες δαπάνες του Δημοσίου αυξήθηκαν από κάτι λιγότερο από 35 δισ. ευρώ σε κάτι λιγότερο από 65 δισ. ευρώ.
Η φοβερή σπατάλη χρηματοδότησε την επέκταση του κομματικού κράτους και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Εκεί που μας κατάντησαν οι κυβερνήσεις Καραμανλή, είναι πρακτικά αδύνατο να συγκεντρωθούν τα αναγκαία έσοδα για να καλυφθούν οι δημόσιες δαπάνες. Είναι χαρακτηριστικό ότι η διοίκηση της Τράπεζας της Ελλάδος παραδέχεται πως το δημοσιονομικό έλλειμμα θα ξεπεράσει το 12% του ΑΕΠ το 2009, ενώ η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ βάζει ως στόχο -που είναι δύσκολο να επιτευχθεί- την «υποχώρηση» του ελλείμματος στο 9% του ΑΕΠ το 2010. Σε απλά ελληνικά, οι σπατάλες των κυβερνήσεων της ΝΔ έριξαν έξω τα δημόσια οικονομικά και η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ δεν ξέρει πώς ακριβώς θα αντιμετωπίσει την κατάσταση.
Πρώτα βήματα
Η κυβερνητική ηγεσία παίρνει πρωτοβουλίες που έχουν και μία συμβολική διάσταση, για να δημιουργήσει σιγά σιγά τις προϋποθέσεις για τη δραστική μείωση των δημοσίων δαπανών. Η συζήτηση για τη μείωση του αριθμού των κρατικών αυτοκινήτων, που άνοιξε ξανά με πρωτοβουλία του υπουργού Εσωτερικών κ. Ραγκούση, ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του ’70 χωρίς πρακτικό αποτέλεσμα. Όσο συζητάμε τόσο αυξάνονται ο αριθμός των κρατικών αυτοκινήτων και η σχετική σπατάλη.
Χωρίς αποτέλεσμα είναι και ο δημόσιος προβληματισμός που έχει αναπτυχθεί γύρω από τον αριθμό των αστυνομικών που φρουρούν κυβερνητικά και κρατικά στελέχη και διάφορους «επώνυμους» του δημόσιου βίου. Νομοθετικές ρυθμίσεις και αποφάσεις που υποτίθεται ότι θα απελευθερώσουν μεγάλο αριθμό αστυνομικών από καθήκοντα αυτού του είδους για να τεθούν επιτέλους στην υπηρεσία του πολίτη δεν έχουν λύσει το πρόβλημα.
Ο κ. Παπανδρέου και οι συνεργάτες του κινούνται στη σωστή κατεύθυνση με γρήγορο ρυθμό. Θα πρέπει πάντως να γνωρίζουν ότι αυτού του είδους οι πρωτοβουλίες κρίνονται από τους πολίτες με βάση το τελικό αποτέλεσμα.